Szabadalmi blog

VAN, AKINEK BEJÖN AZ ISIS!

2014. szeptember 19. 16:17 - pintz

 

Blogunk sok esetben adott már tanácsot a szellemi tulajdon jó menedzselésére vonatkozóan, azonban még egyszer sem esett szó arról, hogy mit tehetünk, ha védjegyünk egy külső ok miatt veszti el jó hírét. Szemléltetésképp egyetlen kérdést tennénk fel: az ISIS-ről mi jut eszébe?

we-are-all-isis-t-shirt.jpg

Forrás: IB Times

Valószínűleg elsőre nem Ann Summers új fehérnemű kollekciója, és nem is egy okostelefonokkal fizetést lehetővé tevő mobilalkalmazás. Inkább az Iszlám Állam, azaz az ISIS (a nyugati világ számára Islamic State of Iraq and Syria, manapság gyakran már csak IS, Islamic State) nevet viselő szunnita fegyveres terrorszervezet, mely az utóbbi időben az Irakban és Szíriában véghezvitt megdöbbentő kegyetlenségeiről vált hírhedtté.

 isis.jpg

Forrás: Christian Post

ISIS névvel azonban rengeteg szolgáltatást, terméket találunk. A fentieken túl például itt a vállalati irányításban segédkező ISIS Software, vagy egy, az Oxford Egyetem birtokában lévő, nemzetközi technológia transzferre szakosodott innovációs központ. Találunk továbbá gyógyszergyártó céget, de tudományos és biztonságpolitikai központot és szimulációs, szakmaközi tanulmányi központot is, melynek neve pont az ISIS mozaikszót adja ki.  

billboard-thanks.jpg

Forrás: ISIS UW Medicine


Miért szerepel ennyiszer az ISIS védjegy?

isis_logo.gifEgyrészt azért, mert jelentheti az ókori egyiptomi istennő Íziszt, aki jelentős istenségként a nőiességen és a hűségen kívül termékenységet, varázslást, vizet és szelet is szimbolizál. Ezek után nem meglepő, hogy szépségipari termékekkel foglalkozó cég is akad ISIS név alatt. Az istennőtől függetlenül pedig a nagy számok törvénye alapján több esetben is előfordul, hogy egy szervezet nevének rövidítése épp ezt a mozaikszót adja ki.                                                                                                                                 
Hogy valóban romlik-e a védjegytulajdonosok piaci helyzete?

Erre a kérdésre nyilvánvalóan csak adott vállalatok eladási adatait megismerve lehetne megfelelő választ adni. De szemléltetésképp az is elég, ha magunknak föltesszük a kérdést: ha a boltban meglátnánk, megvennénk-e egy ISIS márkájú pólót?

Ki-ki lelke szerint. Ha az olvasó ezt még be is vállalja, azt már kötve hisszük, hogy örömmel szállna fel erre a repülőgépre:

hi-malaysia-airlines-852-jpg.jpg 
Forrás: CBC 

Miután a Malaysia Airlines két szerencsétlenül járt gépének története bejárta a világsajtót, a vállalat egyenesen halad a csőd felé. A légitársaságról akkor hallhattunk először bővebben, amikor idén márciusban Kuala Lumpurból Pekingbe tartó gépe rejtélyes körülmények között eltűnt, fedélzetén 239 emberrel. Sajnos azonban a pech-széria ezzel nem ért véget: a társaság egy másik gépét pár hónapra rá feltételezhetően az oroszbarát szakadárok lőtték le Ukrajna fölött. Egyik esetben sem akadt túlélő.

A vállalatnak ezek után nem igazán megy a szekér.

A védjegyhígulás fogalmát akkor használjuk, ha a védjegy elveszti értékét, és mindez a védjegyjogosult hibáján kívül történik. Hasonló helyzetben érdemes mérlegelni, hogy védjegyünk mekkora veszteséget szenved el adott külső negatív tényező következményeképp. Ha úgy véljük, a védjegy értékéhez viszonyítva nagy az elszenvedett veszteség, megéri elgondolkodni annak megváltoztatásán. Mindenesetre feltétlenül érdemes szakember véleményét is kikérni. Míg az ISIS esetében nem, addig a maláj légitársaság esetében nagymértékben rontja a védjegyet a bekövetkezett külső tényező. Ilyen mértékű védjegyhígulás esetén újra lehetne pozicionálni a nevet, ez viszont hatalmas ráfordítást igényel.

A védjegyhígulás leggyakrabban előforduló formája egyébként a védjegybitorlás: amikor jó nevű márkás termékünket például webshop ruha boltban, leértékelve árulják (pl. Copad SA v Christian Dior SA). De ugyanúgy megemlíthetjük itt azt a gyakran előforduló esetet is, amikor termékünk ócska másolata egy kínai áruház polcáról néz vissza ránk. A védjegybitorlás ellen a tulajdonosnak fel kell lépnie, amennyiben meg kívánja védeni brandjét - ennek pedig nélkülözhetetlen eszköze a védjegyfigyelés.         
Kis védjegylecke

Védjegybejelentést egyébként a nizzai osztályozás alapján tehetünk. A védjegy birtokosának meg kell jelölnie, hogy ábráját vagy szóvédjegyét mely áruosztályokra vonatkozóan szeretné használni. Az ezen kívül eső osztályokban már teljesen szabadon használhatja bárki ugyanezt a nevet.

További számos érdekességet tudhat meg Pintz György: Védjeggyel a csúcsra! című könyvéből.

 

Orbán Emese
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda
www.szabadalmi.hu

 

Forrás: Index

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://szabadalom.blog.hu/api/trackback/id/tr486692473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Fejesrob 2014.09.20. 17:22:22

Ezt a baromságot. Nem vagyunk zsidók, nekünk bármiről nem állandóan az jut az eszünkbe hogy már megint antiszemita valaki vagy valami.

Pontosan ezért simán használható az ISIS védjegy, ha valakinek ilyen van. Gondolom, géppisztolyt idáig sem tett rá.

Alick 2014.09.20. 21:23:11

Nem vagy-vagy, hanem is-is! :)

mrZ (törölt) 2014.09.20. 22:32:25

Miért a maláj air megy csődbe? Nekik csak kettő gépük esett le. Boeingből sokkal több, és ez a kettő is egyazon típusból.
Hasonló a fukushimai balhéhoz. Ott a general electric bizonyítottan hibás konstrukciót szállított, oszt mégis a japókat hozzák ki bűnösnek. Vagy az amerikai cégek patentja megvéd a felelősségtől?

easywork 2014.09.20. 23:16:45

LOL
A védjegy tulajadonképpen valamiféle karaktersorozatok hasonlósága, azonos szolgáltatási területen?
Mindenféle kézzelfogható és létrehozott termék nélkül?
Ha így van, akkor nehéz idők várnak a kizárólag jogokkal kereskedő (kézzel nem fogható) vállalkozások számára.
Hajrá!