Szabadalmi blog

Mondja valaki, hogy nem érdemes szabadalmaztatni!

2014. október 20. 09:43 - pintz

Szabadalom bitorlási per két amerikai óriás között

Fotolia_6724284_M.jpg

Az emberek többsége nem tudja, mi az a szabadalom, mit csinál egy szabadalmi ügyvivő. Sokszor elfelejtenek annak is utánajárni, mik a szükséges lépések egy cégnév, logó megszületése után, esetleg a találmányuk piacra dobása előtt.

Ezeknek egyébként mind könnyedén utánajárhat e weboldalon, vagy olvassa végig ezt a könyvet, biztos nem maradnak utána kérdései. Személyre szabott stratégiát is javasolunk tanácsadás során érdeklődő ügyfeleknek.

Folytassuk azonban egy érdekes példával:

Az amerikai Sprint cég is elfelejthetett egy fontos iparjogvédelmi bejelentést megtenni, használni viszont használták más levédett találmányát, jelen esetben a Comcast cég egyik híradással kapcsolatos, szabadalmaztatott megoldását. Bár a tényeken nem változtat, de a Sprint még mindig tagadja, hogy bitorolt volna. sprint-logo.jpgAz amerikai bíróság 7,5 millió dollár kártérítésre ítélte a Sprintet, ami majdnem 2 milliárd forintnak megfelelő összeg. A Comcast nem kis összegekkel gurigázik, nemrég 16,7 milliárd dollárt adott ki az NBC Universal Studios megvételéért. Comcast-Logo_1.png

A Sprint és a Comcast is igen jó nevű cég, ez azonban nem jelent előnyt szabadalmi bitorlási perek esetén. 

A jó hírnév csak védjegyeknél lehet előnyös, teszek is egy gyors kitérőt erre, hiszen rendkívül érdekes. „A jó hírnevű védjegyek pedig nemcsak azokkal az árukkal vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban védenek, amelyek tekintetében lajstromozásra kerültek, hanem bizonyos feltételek teljesülése esetén gyakorlatilag az áruk és szolgáltatások teljes körére oltalmat nyújtanak, jogosultjaik pedig megakadályozhatják, hogy bárki az ő nevüket vagy logójukat használja.” -olvashatjuk a „Védjeggyel a csúcsra!” című könyvben. Feltétel azért, hogy a védjegyigénylő a védjegyjogosult jó hírnevét ki akarja használni. Nem létezhet Coca-Cola néven autógyártó cég, vagy Adidas cukrászda sem. 20120829-Trademark-Picture1.jpg

Ellenben léteznek olyan márkák, melyek nem egy céget fednek le. A Teva védjegyről valakinek a gyógyszercég, valakinek a szandál fog előbb eszébe jutni. Mindkét Teva nevű cég érvényes oltalommal rendelkezhet ugyanarra a névre, hiszen egymásnak nem versenytársai.teva.png

Férfiaknak és nőknek valószínűleg nem ugyanaz fog eszükbe jutni a Triumph szóról. Itt is két elég híres márkáról beszélünk, amiknek teljesen más a profiljuk.triumph.png

Ugyanígy létezik Magnum néven jégkrém, de kézszárító eszközöket gyártó cég is. Számos ilyen példát lehet még említeni. Ám ha egy cég jó hírnevű lett (itt a tényleg világhírű márkákra gondoljunk), akkor nem megengedhető azonos néven bármilyen más területen működő cégnek védjegyet adni. 

A Comcast, Amerika legnagyobb kábeltelevíziós cége eredetileg 16,5 millió dollárt követelt a bitorlásért. Azért kérhetett ekkora összeget, mert három szabadalmukat is jogtalanul használták. Az eredeti szabadalmi dokumentumokat itt lehet megtekinteni:

US 8,170,008: http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?DB=EPODOC&II=0&ND=3&adjacent=true&locale=en_EP&FT=D&date=20100225&CC=US&NR=2010046735A1&KC=A1

US 7,012,916: http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?DB=EPODOC&II=1&ND=3&adjacent=true&locale=en_EP&FT=D&date=20021114&CC=US&NR=2002167940A1&KC=A1

US 8,204,046: http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?DB=EPODOC&II=0&ND=3&adjacent=true&locale=en_EP&FT=D&date=20101202&CC=US&NR=2010303065A1&KC=A1

Az ügy 2012-ben kezdődött. A magyar viszonylatokhoz képest tehát elég hamar végső döntés született, érdemes Amerikában szabadalmaztatni, hiszen a szabadalmak megadása is gyorsabb a tengerentúlon. Jó magyar találmányoknál is gyakori, hogy Amerikában is beadjuk, szerencsére külföldi partnerkapcsolatainknak köszönhetően ebben is hatékonyan tudjuk segíteni a magyar feltalálókat.

Ilyen esetek, ha nem is ilyen volumenű összegekkel, de naponta történnek. Bizton állíthatjuk, hogy nincs más megoldás, csak a megfelelő jogi védelem és a szabadalmaztatás. Persze történhetnek apró malőrök, főleg kedves hazánkban, ahol a szabadalmi hivatal elnöke nem végzi rendesen a dolgát. Ha lemaradt volna erről a sztoriról, itt és itt bepótolhatja.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadalom.blog.hu/api/trackback/id/tr46809763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

trollsalab 2014.10.20. 19:12:03

A szabadalom bitorlási ügyek néha egész vicces helyzeteket teremtenek. Az 1890 óta létező U.S. Polo Association (Amerikai lovaspóló szövetség) például nem használhatja a saját sportágát szimbolizáló lovaspóló figurát az általa forgalmazott ruházati termékeken, mert azt már levédette Ralph Lauren.

www.dailymail.co.uk/femail/article-1388350/Ralph-Lauren-wins-case-U-S-Polo-Association-right-use-horseman-logo.html

Yahoo serious bizonyára arra gondolhatott, hogy csinál egy kis pénzt a nevéből, amikor beperelte a Yahoo internetes portált. (Nem jött össze neki).

A 90-es évek első felében komoly kalamajkát okozott a magyar piacon, amikor megjelent a japán ORION szórakoztatóelektronikai cég a televízió készülékeivel. en.wikipedia.org/wiki/Orion_Electric
Az -akkor még létező- magyar Orion gyár egyből farkast -értsd szabadalombitorlást- kiáltott, majd -minő véletlen- egy idő után az Orion emblémája hirtelen elkezdett igencsak a japán vetélytárséra hasonlítani. (Elvégre mégsem olyan rossz dolog az az embert egy japán céggel keverik össze, lásd NOKIA).

Végezetül egy vicces jelenet arról, hogy mi a különbség a Mcdonalds és a Mcdowels gyorsétterem között: www.youtube.com/watch?v=nfE98T10hu0
süti beállítások módosítása