Szabadalmi blog

Amikor az elnök levillog a belső sávban

2015. február 17. 17:52 - pintz

Nem meglepő, hogy a világ egyik legbefolyásosabb politikusát, Vlagyimir Putyin épségét a legmodernebb védelmi felszerelésekkel és biztonsági intézkedésekkel igyekeznek óvni. Az orosz elnök magyarországi látogatásának apropóján körbenéztünk, hogy az elnöki verdák kapcsán milyen szabadalmaztatott találmányok léteznek világszerte.

hqz3y.jpg

A ruszki limó

Az internet világa sose felejt. Ami egyszer oda felkerül, ott is marad; a lelkes netezők pedig előszeretettel gyártanak mémeket a jól sikerült fényképekből. Ezalól Vlagyimir Putyin orosz elnök sem kivétel, akiről a közelmúltban kiváló fotókat lőttek, amint éppen távcsöves puskával a kezében rója a végtelen tajgát, mellette pedig félmeztelenül lovagol.

hqzid.jpg

Nem is kérdés, hogy az orosz elnök imidzse az internetes propagandának köszönhetően már-már kenterbe veri James Bondot, már ami a tökösséget illeti.  Úgy tűnik, Putyin kiválóan tud lovagolni, szükség esetén a medvét is megüli, ráadásul motorozni is szeret.
Mégis, az orosz elnök rendhagyó közlekedési eszköze az elnöki limó, ami jelenleg egy Mercedes S-osztály limuzin. Egy ilyen autót persze bárki vásárolhat magának: Putyin verdája rengeteg apróságban különbözik a mezei, fapados, gagyi merdzsótol, amivel bármelyik földi halandó kigördülhet egy Mercedes márkakereskedés kapuján, miután kicsengette az érte járó vacak 24.000.000 forintos indulóárat, extrák nélkül,- ezt az alapárat kerek 3 perc alatt sikerült 80.000.000 forint felé tornásznom, és még mindig ugyanarról az autóról van szó.

Hogy miben más az orosz elnök verdája egy sima S-osztálynál? Nos, az egyik ilyen apróság az elektronikus szabályzórendszerek pontos és harmonikus összehangoltsága. Az ESP és az ABS rendszerek szinte minden modern autó alapfelszereltségében ott figyelnek, de jelen esetben jóval többről van szó: a minden földi jóval (automata tűzoltó berendezés, NATO-szintű páncélozás, extra hidraulikák stb.) megpakolt limuzin súlya könnyedén meghaladhatja a 4 tonnát, ezért a Mercedes S600 Pullman Guard-ban ezeket a rendszereket is újraprogramozták.
A legnagyobb gondot a többlettömeg okozza. Ahhoz, hogy az elnöki limuzin a széria-kivitellel megegyező menettulajdonságokat produkáljon, az autó komplett futóművét is optimalizálniuk kellett a gyáriaknak.
A kocsi legizgalmasabb részletét a páncélozás jelenti. Putyin autóját az elérhető legmagasabb szintű védelemmel ruházták fel, így a járgány a VR6/VR7 védelmi kategóriába tartozik. A gyári páncélozás ellenáll a katonai fegyverek lövedékeinek, a revolvergolyóknak, a kézigránátoknak és a robbanóanyagok repeszeinek.  A páncélzat kialakításánál a legfontosabb szempontok az összefüggőség és az áthatolhatatlanság voltak. Természetesen a kerekek sem képezhetik a guruló páncélszekrény gyengepontját: a PAX defekttűrő-rendszer gondoskodik arról, hogy a limuzin akár 80 km/óra sebességgel is huzamosabb távolságot tudjon megtenni, miután defektet kapott, vagy kilőtték a kereket.

2015-mercedes-benz-s600-guard-photo-622386-s-986x603.jpg                                    Ez már a 2015-ös modell, Putyin még az előzőt használja.                           

A hollywoodi akciófilmek gyakori és közkedvelt jelenete, az üzemanyagtartályban keletkező robbanás által cafatokra szaggatott autóroncsok szanaszét repülése egy tüzes orkán közepette,- soha nem fog bekövetkezni a Pullman esetében. A Mercedes ezt úgy akadályozza meg, hogy kifejlesztett egy különleges szövetből és elasztomerből álló külső borítást, amely a limuzin üzemanyagtartályát burkolja be. Ha véletlenül egy lövedék vagy repesz ütne lyukat a tartályon, ez a speciális borítás eltömíti a lyukat.
A NATO-szintű páncélzat egyik legkényesebb pontjai az ajtók. A Pullmann ajtói egyenként 150 kilogrammot nyomnak: mozgatásukhoz speciális hidraulika szükséges. A rettenetes tömeget az öt centiméter vastag golyóálló ablaküvegek és a vastag páncélzat indokolják.

Ezek a paraméterek természetesen a gyári Mercedes S600 Pullman Guard-ra jellemzőek, az orosz elnök autója minden valószínűség szerint jóval felszereltebb ennél. Vlagyimir Putyin limuzinja egy guruló páncélszekrény, a modern irodák minden luxusával felszerelve, egy parancsnoki híd minden szükséges technológiai kellékével együtt.

2015-mercedes-benz-s600-guard-photo-622384-s-986x603_1.jpg

                                                                       Itt gurul 300 millió forint.                                     

Az amcsi szörnyeteg

Mi az: 63 liter gázolajat fogyaszt százon, a súlya 8 tonna, körülbelül 400 millió forintba kerül, 15 másodperc alatt van százon, három különböző GM-modell van belegyúrva és mégis egy Cadillac emblémáját hordozza büszkén?

Ez bizony az Amerikai Egyesült Államok elnökének a limuzinja. A kocsi találó módon a „Beast” becenevet viseli, amit magyarra fordítva szörnyetegnek vagy vadállatnak hangzana, de véleményem szerint a „Dög” kifejezés a legmegfelelőbb, tekintve a verda méretét és masszívságát.

6c8145132-130703-obama-limo-834p.jpg

                                            Az arányok mindent elárulnak az autó böhöm méreteiről.

Ha azt írom, hogy Obama elnök autója durván páncélozott, még mindig a közelében sem járnék az igazságnak. A helyzet az, hogy a Dög ajtói ugyanolyan nehezek, mint egy Boeing 757-es repülőé. A kajütszerű ablakokat ötrétegű borítás védi a lövedékektől, az ajtókat pedig itt is hidraulika mozgatja.
Az amerikai limuzin defekttűrő képessége hasonlít orosz kollégájáéhoz, a különbség csupán annyi, hogy itt speciális kevlár-ötvözet gondoskodik az autó továbbá gördülékenységéről, míg az orosz elnöki limuzin esetében a gumiabroncs mechanikusan is rögzítve van a keréktárcsára.

18ncuyqm0ba0sjpg.jpg

A Szörnyeteg karosszériáján belül olyan extrák találhatóak, mint a shotgun-okkal teli fegyverrekesz, oxigén-maszkok, rakétavetők, tűzoltó rendszer és multimédiás központ.
Persze mit sem ér az egész, ha az autó már egy ír nagykövetség udvarán mozgásképtelenné válik.

Az Egyesült Államok büszke népe nemcsak a redneck-fesztiválok számában, hanem a páncélozott autókkal kapcsolatos szabadalmak terén is az élen jár. Érdekes tervrajzok tekinthetőek meg egy 1969-es szabadalmon, amely egy páncélozott terepjáróra vonatkozik, felszerelhető géppuskatoronnyal a tetején.

A golyóálló üveg találmánya sem újdonság: a páncélozott járművek ablakainál és szélvédőinél használt golyóálló üveg, illetve az ehhez szükséges, megfelelő strapabíróságú felfüggesztések és rögzítések már 1977-ben szabadalmat nyertek az USA-ban.

A szabadalmak lényege, hogy kizárólagos jogot adnak a feltalálónak, illetve annak, akinek az licencet engedményezett. Egy szabadalmat érdemes márkanévvel, védjeggyel is ellátni, mert az a legjobb piaci versenyeszköz. Ha sikerült feltalálnod a „Dög”-nél is komolyabb páncélozott limuzint megépítéséhez szükséges, új technológiát, akkor szabadalmi ügyvivők tudnak rá kizárólagos jogot szerezni. Új találmányodat feltétlen jelentsd be Magyarországon is, mert 2014-ben 50 éves mélypontra zuhant a magyar szabadalmi bejelentések száma. Szegény SZTNH elnök a tavalyi 7 %-os csökkenést még „megduplázódásnak” el tudta sütni, a 2014-es további kb. 10 %-os csökkenést már nehéz lesz sikerként tálalnia. Amúgy a világátlag szintén 10 %, csak a növekedés irányában.

 

Hederics Viktor
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda
www.szabadalmi.hu

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://szabadalom.blog.hu/api/trackback/id/tr617183709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

fay rodisz 2015.02.18. 08:51:18

Szép darabok, de minden rendszernek van gyenge pontja.

szvsz 2015.02.18. 13:02:11

Az ellen nem véd.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2015.02.18. 23:24:22

Őszintén kíváncsi lennék, hogy mit művelne az ablakával egy mezei RPG-7

RUNdetroit 2015.02.21. 23:58:43

Az elnöki Cadillac becsült fogyasztása 8mpg, azaz 35L/100km. A cikkben szereplő 63L-nek nincs köze a valósághoz.

Kard 2015.02.22. 00:00:22

@Krajcs: én meg arra, hogy egy Javelin mit csinálna egy ilyennel.

nniicckk 2015.02.22. 00:57:48

Lenyegeben egy szemelyauto formaju gumikerekes tankrol van szo. Igy pedig akkor ketseges, hogy van e ertelme az ablakoknak, vagy a gumikerekeknek.
Amugy meg, egy dronrol kilott panceltoro lovedek siman atvinne a pancelzatot.

nniicckk 2015.02.22. 01:03:30

Ja es egyebbkent meg, meg kell varni amig kiszall a tankbol, es akkor kell elintezni. A kickstart-on lehetne penzt gyujteni a megvalositashoz.

prukker 2015.02.22. 03:31:07

Azt hiszem egy benzintartlyt ért lövésnél nem az a lényeg, hogy ne folyjon ki a nafta a lukon, hanem hogy ne robbanjon fel.
Ez ellen pedig a szuper szövet sem véd.

Well... 2015.02.22. 04:36:46

ahoz, hogy az obama fele cadillacket mozgaskeptelenne tedd egy jokepu fekvorendor eleg konkretan..... ennyit tud amerika :oP

www.youtube.com/watch?v=5icV_mctrkE

Nick Leeson 2015.02.22. 08:01:57

@nniicckk: Csak, hogy legalább egyre reagáljak elméletben a sok "okos" felvetés közül... Szerinted kb. hónapokkal Barack érkezése előtt nem fogják tudni darabra, hogy hány veszélyes Drón lehet az adott országban? Nem fogják tudni névre szólóan, hogy ki rendelkezik esetleg veszélyes drónnal? És nem a drónok regisztrációja alapján... Mit gondolsz nem zavarnák a drón irányításra alkalmas rádió frekvenciákat, ha bármi veszély is fennállna? Légierő, fullos radarok, légvédelem, ... Szerinted semmi? Ezek után szerinted hány másodperccel törné rád az ajtót egy kommandós alakulat, ha a látogatás napján akár egy percre is bekapcsolod a "Drónodat"?

Csak szólok, hogy egy ilyen látogatást, kb. fél év előkészíteni... ez alatt a titkosszolgálat mit gondoltok mit csinál?

Attilajukkaja 2015.02.22. 08:39:06

En a Beast szot inkabb Vadallatnak forditanam, mint Dognek. Teljesen mas az uzenete.

Kritikus007 2015.02.22. 09:16:48

A "petrol" az NEM gázolaj. BENZIN.
A többi - talán - stimmel.
...ha valahol, akkor az USÁ-ban (de a világ legtöbb országában is) elképzelhetetlen, hogy egy személyautó, pláne egy elnöki szuperjárgány, n e benzinnel üzemeljen...

Johnnynho 2015.02.22. 09:21:17

@Well...: :-) ez hatalmas! nem is láttam ezt még. köszi!!!

Aston Kanál 2015.02.22. 09:48:04

Valaki jart mar strapabirosagon? A szo, amit kerestel, a "strapabirasu". A fekvo rendoros video mindent visz :).

silent man 2015.02.22. 10:20:13

@Kritikus007: 6,6L-es dízel motor van benne.

robi019 2015.02.22. 10:28:10

@Kritikus007: Ott van a képen , hogy "diesel engine"
A többi talán stimmel

DNA 2015.02.22. 10:57:55

Hát srácok remélhetőleg a szabadalmi ügyeket nem olyan műgonddal intézitek, mint ahogy ezt a bejegyzést írtátok, mert ennek a színvonala egy középiskolás házifeladatét is alulról verdesi.

Kritikus007 2015.02.22. 11:22:21

Elnézést, én csak az ábra feliratát néztem, azon pedig petrol - azaz benzin - olvasható. Azóta magam is utánaolvastam, valóban dizelmotoros, éspedig azért, mert ez a biztonságosabb (benzingőz robbanhat).

efi 2015.02.22. 11:38:00

A kerék mindenképp gyenge pont. Egy lövést talán kibír és gurul tovább 80-nal, de kettőt már nemigen. Én bizony takarnám őket fémlemezzel, még ha ronda is lenne.

a_balazs 2015.02.22. 12:51:58

még egy figyelemre méltó pont: a sofőr oldali ablak. Azt írja, hogy ez az egyetlen mozgatható, 3 inch-re lehúzható, HOGY DÍJFIZETÉST TUDJON VÉGEZNI A SOFŐR. USA elnöki első limuzin megáll a pályán a fizetőkapunál, kinyúl a sofőr az aprópénzzel??? ez komoly? a piroson átmegy, levillog mindenkit, de a fizetőkapunál megáll...ez ugye vicc?

porthosz 2015.02.22. 14:04:32

A kérdések alapján, azt nem szabad elfelejteni hogy ezek az autók nem frontális harcra vannak inkább utolsó védelmi vonal ha ne adj isten mégis valahogy beütne a crach.

Nem véletlen hogy konvojban mennek, rendőri kisérettel, mesterlövészek, kommandósok stb által biztosított útvonalon a titkosszolgálatok által már előre felmért terepen.

Szóval egy rpg-s csávó nem fog eljutni addig a pontig hogy célzot lövést adhasson le a kocsi ablakára már csak azért sem mert egy 80-al repesztő autót nagyon nehéz lenne igy pontosan eltalálni és szinte biztos hogy a páncélzat megvédeni a benne ülőket.

Nem véletlen hogy nem sok orosz vagy amerikai elnököt öltek meg a kocsijában az elmúlt 100 évben(egyedül kennedy kivétel de ott ugye egy nyitott autóban ült az meg nem összehasonlítható a cikkben említettel)

efi 2015.02.22. 15:42:32

@a_balazs:
Hát ha egyszer automata az a kapu, mit lehet tenni?

zila5 2015.02.22. 19:03:01

@Johnnynho:
Itt a fékezhetetlen agyvelejű magyar megoldás az ilyen esetekre :D
www.youtube.com/watch?v=lzAP0urieZU