Szabadalmi blog

Taylor Swift esete a pornóval

2015. március 26. 16:31 - pintz

Ki vette meg a taylorswift.porn domaint?

Bizony maga Taylor Swift.

A .porn, a .sucks és a .adult csak három a több száz új top level azonosító közül, melyek 2013 októbere óta kerülnek folyamatos kiosztásra. Az évekig jól bevált .hu. .com .org és esetleg .net kiterjesztések mellett mostantól jóval változatosabb domaincímek közül válogathatunk.

gtld01_jpg.png

Forrás: http://tarhelyszakerto.blog.hu/2015/03/05/igy_kereshetsz_milliokat_a_domainpiacon

A domain üzleti értékét nem kell különösebben ecsetelni. Minden cég érdeke, hogy megszerezze azt az azonosító helyet, ahol őt a legkönnyebben elérik, és melynek következtében növelheti forgalmát.

A XXI. században a „domainspekuláns” ideája felel meg mondjuk a XIX. század mágnásainak, akik időben felismerve az új idők szeleit és az újdonságokban rejlő értékeket, komoly hasznot értek el.

Ebben a blogbejegyzésben például egy olyan kamionosról olvashatunk, aki az összes teherfuvarozással kapcsolatos értelmes szóösszetételt domainként regisztrálta és ennek következtében a Google találati listáján a Fedex előtt található cégének honlapja, arról nem is beszélve, hogy maguk a domainek is dollármilliókat érnek.

Földrengésszerű átrendeződés

merkelpope.jpg

                   http://domaingang.com/domain-news/day-pope-francis-met-angela-merkel/

Most különösen érdemes (és persze egyben kockázatos) ilyesmibe belevágni, mivel épp a szemünk előtt zajlik az a hatalmas átrendeződés már lassan másfél éve, mely során több száz új legfelsőbb szintű domaint delegáltak az igénylőknek. (A programról részletes információk a Jogi Fórum szakmai mellékletében)

A korábbi huszonkét darab legfelsőbb szintű domain (rövidítve gTLD)mellé ötszáznyolc új kiterjesztést vezettek be több nyelven, az üzleti és a civil élet aspektusait szem előtt tartva. Delegálásra kerültek általános jelentéstartalmú (.dating, .business, .finance, .healthcare), nagy márkák neveit tartalmazó, (.bmw, .sony) illetve földrajzi egységre utaló (.london, .moscow), internetes azonosítók is. A .budapest tartományok várható sorsáról egy korábbi cikk számolt be.

Fél év alatt 4,3 millió domain delegálás történt ezen új gTLD-k alapján, ez azonban még mindig csak töredéke a csak a .com tartományban igénybe vett 116 millió internetes tárhelyhez képest.

Az illetékesek a program folytatását és 2017-ig újabb 800 darab gTLD kiosztását tervezik.

Taylor Swift volt az első

Még 2011-ben jött az ötlet, hogy a .xxx azonosító bevezetésével, minden pornót szolgáltató oldal ilyen végződésű domain alá (úgymond az internet egy jól meghatározott szegletébe) költözzön, így könnyebben lehet szűrni az ilyen jellegű tartalmakat. Az ötlet nem igazán vált be.

A .porn és .adult startolásával ismét számos akadályt kell áthidalniuk az érintetteknek.

Az első lépésben azok a cégek regisztrálhattak ezekre a domainekre, akiknek volt azonos védjegyük. Lehet Taylorék már ebben a körben elvihették a vitatott oldalakat, mivel az énekesnő olyan szintű védjegygyűjtési mániában szenved, mely a témával foglalkozó szakértőket is meglepi. Bár arról, hogy saját nevét is levédte volna, nincs információm.

Második körben azok igényelhettek ilyen domaint, akiknek volt azonos .xxx kiterjesztésű verziójuk. Hogy melyik módszerrel élt a popsztár csapata, azaz az énekesnőé volt-e a taylorswift.xxx, és ez alapján léptek fel, arról szintén nem tudok többet mondani.

tswift.jpg

http://www.designsnext.com/10-hottest-pics-taylor-swift/

Lényeg a lényeg, hogy az amerikai popénekesnő csapata ügyesen érzékelte Taylor nevének és ennek a kiterjesztésnek egymás mellé rakásából fakadó kockázatokat és időben léptek.

 

Ha valaki híres, gazdag és még jól is néz ki, azzal tényleg csak a baj van.

Tudnivalók

Ha domaint regisztrálunk, akkor azt mindenképp kerüljük el, hogy ismert márka farvízén evezve próbáljunk előnyt kovácsolni, mert ennek általában csúfos bukta a vége. A domainnel megegyező szó ugyanis – főleg ha jól ismert brandekről van szó – szinte mindig védjegyoltalom alatt is áll. A kettő viszonylatában pedig a védjegy az „erősebb.” Ez pedig két dolgot jelent. Egyrészt, ha valaki védjegyet a domain nevében feltünteti, az már önmagában védjegybitorlást valósít meg, ennek minden következményével együtt. Tehát, ha saját gyártású autónkat a bmw.sucks domain alatt kívánjuk hirdetni… hát inkább ne tegyük. A másik dolog pedig, hogy ha van egy védjegyünk, pl.: iddqd, akkor az iddqd.hu domaint is relatíve könnyű megszerezni, akkor is, ha adott esetben azt valaki évek óta használja. Míg másik oldalról nézve hiába mienk az internetes tárhely, valaki regisztrál egy azonos nevű védjegyet és elveszi a domaint, rögtön több százezres nagyságrendű pénzt bukhat vállalkozásunk, ha a weblapba komolyabb erőforrásokat fektettünk

De mit tegyek, ha az én nevemmel élnek vissza domainben, mondjuk kissferenc.adult formában? Mindenféleképp érdemes domain jogvitákban járatos szabadalmi ügyvivőt felkeresni, mert a magyar szabályozás elég bonyolult, ráadásul párhuzamosan több eljárás is futhat ugyanazon domain jogvita kapcsán. A megfelelő eligazodás miatt elengedhetetlen szakember igénybevétele akár egyszeri domainszerzésről van szó, akár nagyobb tételben gondolkodunk.

Védjegy mellett személynév, cégnév vagy ismertté vált kereskedelmi név is jó jogalap egy tartomány megszerzésére.

A domain egyrészt egy hirdetőfelület, másrészt a vállalkozás vagy márka gyors azonosítását és megtalálását szolgálja, ezért a jó domain ügyes megválasztása kiemelkedően fontos egy megfelelő iparjogvédelmi stratégia részeként.

Alapszabályként kellene érvényesülnie az a még mindig kevesek által ismert elvnek, hogy névválasztásnál a cégnév, a védjegy és a domain is legyen szabad és megszerezhető. Ha erre figyel valaki, számos bitorlási pert vagy egyéb jogvitát tud megspórolni magának, nem is beszélve egy márka átpozícionálásának többmilliós költségéről.

Az érdeklődők további információkat találnak a témáról itt és itt.

Ebből a bejegyzésből is látható, hogy egy sokrétű és bonyolult területről van szó, melyben Magyarországon kevés komoly tapasztalattal bíró védjegyjogász mozog otthonosan.

Egyébként érdekes történetek és életből vett példák olvashatók Pintz György védjegyekről szóló könyvében, mely olvasmányos formában ad könnyen megjegyezhető tippeket a márkavédelem fogásairól a versenyszférában dolgozó ügyvezetők, marketingesek, jogászok és egyáltalán minden érdeklődő számára.

 

Csirik Márton

Pintz és Társai

Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda 
www.szabadalmi.hu 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadalom.blog.hu/api/trackback/id/tr427307120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása