Szabadalmi blog

Világmegváltó magyar feltalálók II. - Galamb József

2015. december 04. 10:58 - pintz

Ma éppen hatvan éve, hogy Detroitban elhunyt a makói születésű Galamb József, így mai írásunkat neki szenteljük.

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy sem az Amerikai Egyesült Államok, de az egész világ sem így nézne ki, ha Henry Ford nem kezdte volna el a megfizethető T-modell gyártását, és ha ehhez nem nyújtott volna hathatós segítséget Galamb József magyar feltaláló.

galamb-jozsef-ford-t-belyeg.jpg

Blogunk nemrég új tematikus sorozatot indított, melyben magyar feltalálók életpályáját és találmányait igyekszünk az olvasóközönség elé tárni. Első részünkben Bíró Lászlónak, a golyóstoll feltalálójának életútjából és szabadalmaiból szemezgettünk.

Galamb József egy dél-alföldi településen, Makón látta meg a napvilágot 1881-ben, református kisparaszti családban. Édesapja korán elhunyt, így testvéreivel egymást támogatva tudtak boldogulni. Alapfokú tanulmányait szülővárosában, míg középfokú tanulmányait Szegeden és Budapesten abszolválta. Gépészmérnöki oklevelét 1901-ben szerezte meg a mai Bánki Donát Műszaki Főiskola elődintézményében.

Ezután egy háromszáz koronás aradi ösztöndíjból Németországba utazott, majd pénze elfogytával Frankfurtban szakmunkásként helyezkedett el egy autógyárban. Ekkor fogalmazódott meg benne élete egyik legfőbb vágya, hogy kijusson az 1904-es Saint Louis-i autó-világkiállításra. New Yorkba 1903 őszén érkezett meg. A továbbutazáshoz szükséges pénz híján ismét gyári munkásként dolgozott néhány hónapig, és a félretett pénzből végül sikerült eljutnia a rendezvényre. A látottak annyira lenyűgözték, hogy úgy döntött, az Egyesült Államokban marad huzamosabb ideig.

1905-ben kezdett az akkor még indulófélben lévő Fordnál dolgozni, először mint tervező, később, 1908-tól mint a kísérleti munkák irányítója, majd 1914-től főkonstruktőr, végül pedig főmérnök és igazgató.

A fáma szerint Henry Ford, miután felismerte, hogy korábbi modelljei nem elég versenyképesek a tengerentúli piacon, egy alkalommal így szólt Galambhoz:

"Joe, új modellt tervezünk. Az első dolog, ami kell, egy új sebességváltó."

Galamb fél éves munka után alkotta meg az akkoriban korszakalkotónak számító bolygókerekes sebességváltót. Ezt építették be a világhírűvé vált T-modellbe is, s sikere nem kis részben ennek az újításnak köszönhető. Az USA-beli szabadalmaztatás terén sikereket ért el: az amerikai hivatal több megoldására kizárólagos jogosultságot biztosított.

ford-model-t-transmission-parts.pngA Ford T-modell váltószerkezete

A bolygókerekes sebességváltó lényege, hogy a három kerékrendszerből álló alkatrészben a koncentrikus behajtó és kihajtó fogaskerék a közös tengely körül forog, míg közöttük bolygókerekek helyezkednek el, melyek a behajtó és a kihajtó fogaskerékhez kapcsolódnak, és azok tengelye körül, valamint saját tengelyük körül is forognak. (Mint a bolygók a Nap körül, csak kör alakú pályán.) Attól függően, hogy a bolygókerekek egy-egy további koncentrikus fogaskerék által mekkora sugaruknál válnak rögzítetté, a szerkezet más-más áttételt valósít meg. A rendszer előnye akkoriban abban állt, hogy ezt a fajta sebességváltót laikus is tudta anélkül kezelni, hogy véletlenül és elég könnyen kárt okozott volna a fogaskerekekben.

Emelett számos egyéb autóipari találmány, például ez, ez és ez, illetve a világhírű Ford-logó is - mely a márka ismertségének alapja - Galamb nevéhez fűződik.

ford-logo.jpg

Az elterjedésben nagy szerepe volt Ford ötletének, mely egyrészt a futószalag technikai előnyeit állította a tömeggyártás szolgálatába, másrészt ehhez üzleti modellt is kapcsolt. Fontos tudni azonban, hogy önmagában elvekre, ötletekre nem lehet szabadalmat szerezni.

A gyártást 1927-ben állították le, amikor a cég áttért az A-modellek előállítására, melynek tervezésében Galamb szintén fontos részt vállalt. Összesen több mint 15 millió darab készült a szériából (azóta csak a Volkswagen bogárhátújából gyártottak többet), és amerikai családok százezreinek tette lehetővé, hogy megfizethető áron autóhoz jussanak. Ez lényegében az egész mai amerikai életformát alapozta meg, ahol az autó az átlagcsalád mindennapjainak a része, lényegében már a két világháború közti időszak óta.

vadnyugat.JPG

A T-modell a világ első több országában gyártott típusa is volt, illetve a XX. század autójának is választották.

Galamb József 1915-ben a szintén magyar Farkas Jenővel megtervezte a világ első sorozatgyártásra készült mezőgazdasági gépét, a Fordsont.

Galamb hazájával sem szakította meg a kapcsolatot. Többször hazalátogatott, valamint a háborúban megrokkant öccséről való gondoskodás céljából Ford-lerakatot létesített Makón, emellett ösztöndíjat is alapított, hogy szülővárosa szegény sorsú diákjainak is legyen esélyük bekerülni a felsőoktatásba.

A negyvenes évektől már nehezen tudta tartani a kapcsolatot az itthoniakkal, lerakatát a háború után államosították. Bár 1944-es szívrohamából felépült, munkájától visszavonult. Az amerikai autógyártás központjában, Detroitban halt meg 1955. december 4-én.

Nevét számos közterület viseli, Makó városa 2000-ben díszpolgári címet adományozott neki.

 

Az érdeklődők tovább informálódhatnak Galamb Jószefről és találmányairól az alábbi linkeken:

 

"A világnak feltalálókra van szüksége. Ha szereted, amit csinálsz, és kész vagy érte áldozatot hozni, akkor akár Te is az lehetsz! Megéri. Nekem elhiheted." – mondta Steve Wozniak, az Apple társalapítója. Galamb József életútjából is látszik, hogy ez nem lehetetlen.

A szabadalmaztatás nem egyszerű feladat - mielőtt belevágnánk, érdemes megismerkedni a jogi és fogalmi alapokkal és a lehetséges kockázatokkal. Ehhez hatalmas segítséget nyújthat ez a szabadalmi könyv.

Egy jó ötlet nem feltétlenül szabadalmaztatható, de ez nem jelenti azt, hogy semmilyen más jogi védelem nem igényelhető rá. Hogy pontosan milyen, arról az alábbi linken keresztül könnyen lehet informálódni: http://szabadalmi.hu/oltalmi-formak/

Magyarországnak amúgy is nagyságrendileg több szabadalomra lenne szükséges a hazai innováció kielégítő védelméhez. Ennek okairól és következményeiről hasznos információk érhetők el az alábbi linkeken:

Ha anyagi forrás híján kockázatosnak tűnik a szabadalmaztatás elindítása, egy nemrég indult projekt ebben is segítséget tud nyújtani: https://szegenyekszabadalma.hu

Csirik Márton
Pintz és Társai Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadalom.blog.hu/api/trackback/id/tr708138898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a Nap, a Hold és a Csillagok 2015.12.04. 13:01:43

Ma is élnek köztünk zseniális feltalálók, de oda kell figyelnünk rá, hogy ne engedjük el a modern Galambokat!

gizmo2666 2015.12.04. 23:45:22

Ennek a csávónak is milyen mongol feje van. Nem véletlen, a turáni vér csak ilyen.

Eddig 2015.12.05. 00:24:14

Akkoriban még nem volt divat válogatás nélkül gyűlölni mindenkit aki migráns.

átlátó 2015.12.05. 02:05:07

Zárójelben (@Eddig: Érintve érzed magad migránsosan dikk?! )

Nagy ember, rendes magyar névvel. Semmi Zsanpier, vagy Ármándó.

barzie 2015.12.05. 02:58:02

Nincs olyan, hogy Bánki Donát Műszaki Főiskola. Óbudai Egytem, Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar van. Annak van elődintézményei uni-obuda.hu/banki

Tom66 2015.12.05. 07:04:53

@Eddig: Jobb lett volna, ha meg sem szólalsz, kevered a szezont a fazonnal.

Bicepsz Elek77 2015.12.05. 10:27:21

@Eddig: Dehogynem. Nezz csak utana, hogy az USA mennyire megvalogatta mar akkor is, hogy kit enged be. Meg a feher emberek kozul is.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2015.12.05. 11:46:27

Mint makói: oké, nagy ember volt Galamb Jóska bátyánk, de egyszer valaki olvassa el a szintén makói Szakáts Gábor életrajzát...

szepipiktor 2015.12.05. 15:57:17

A történelem ismertetése a fiataloknak hasznos lehetett!
A műszaki magyarázat gyakorlatilag a legostobább valami, akit a témában olvastam.
Olyan, hogy "bolygórendszerű" sebességváltó nincs és nem is volt az autózás történelmében.
BolygóKEREKES sebességváltók (fokozatkapcsolóK) vannak, amik a hidrodinamikus nyomatékváltóval párban az automata NYOMATÉKVÁLTÓKat jelentik.
Nem mindegy, ahogy az sem, hogy orális vagy anális...
A képen ráadásul nem ilyen van, hanem a klasszikus sebességváltók sematikus rajza...
Itt van egy bolygókerekes váltómű:
www.autopro.hu/uploads/articles/17/1644/2_500x400.jpg
Szóval jó ez a történelmi ismertetés, de a műszaki ismeretek hiánya bántó.

szepipiktor 2015.12.05. 16:12:50

Itt egy animáció a bolygókerekes váltóról:
youtu.be/Y1zbE21Pzl0
Látható, hogy míg Galamb még egy fogaskerék-párral oldotta meg a fokozatokat, addig a mai rendszereknél már a hármas, 120 fokban elforgatott rendszer a megoldás, így a nyomatékátadás, a terhelések is eloszlanak. De az elv ugyanaz, legfeljebb az a kérdés, hogy a fokozatoknál mivel rögzítjük az addig szabadon forgó fogaskerekeket? Lehet mechanikus (valószínűleg Galamb még ezt alkalmazta, lehet szalagfékes és ma elterjedt a lamellás megoldás, míg a kapcsolás lehet hidraulikus és elektronikus.
És ez elé persze még kell a tengelykapcsoló is, ami az automatáknál jellemzően nem fix, hanem hidrodinamikus.
A posztban közölt "szabadalmi" rajz viszont egy hétköznapi mechanikus sebességváltót ábrázol:
youtu.be/wCu9W9xNwtI

2015.12.05. 23:45:57

Joe bácsi magyar eredetű gazdasági bevándorló volt az USA-ban. Szép karriert futott be a Ford nevű multinál, ahol tudásával hozzájárult a Ford sikereihez, mint sok más alkalmazott. A lehető legjobb megoldást választotta, mint sok más kivándorolt tehetséges szakember, aki nem akarta, hogy ebben az országban rohadjon meg szegényen és kiszolgáltatva a kizsákmányoló magyar kormányoknak. Azóta sem változott semmi: aki tud, az mindig odébb áll a jobbágyok országából.

zsoci 2015.12.06. 00:49:16

Vannak bajok a cikkel. Egyrészt Galamb nem feltaláló volt, hanem fejlesztő, És nem talált fel semmit, viszont kifejlesztett több kiváló termééket, eljárást.

Ezen kívül a másodi ábra NEM a T-modell sebességváltója, hiszen az egy bolygóműves hajtómű, és nem egy 5 sebességes, lineáris váltó.

zsoci 2015.12.06. 00:50:50

@szepipiktor: Potosan. Ráadásul a T modellben pont a váltó egy agyrém.

Szabadalmi Blog 2015.12.07. 15:27:09

@szepipiktor: @zsoci: Köszönjük a visszajelzéseket; javítjuk a cikket.

Suszt Máté 2015.12.09. 12:27:41

Az nem lenne rossz, ha nálunk meg ilyen autók terjednének el, nem? www.youtube.com/watch?v=CuaWwrzG_lE
süti beállítások módosítása