Szabadalmi blog

Elektromos autót mindenkinek!

2014. június 16. 10:50 - pintz


shutterstock_112323662.jpgAz őrült ötleteiről híres Elon Musk újabb hajmeresztő ötlettel rukkolt elő:  cége, a Tesla, megnyitotta szabadalmait a versenytársak előtt, vagyis mától bárki használhatja azokat jóhiszeműen. Musk azonban nem őrült meg, elsőre furcsának tűnő ötletével ő is jól járhat!


Elon Musk új fogalmat vezet be a szabadalmakat illetően: megtalálta a freeware szoftver párját a free patentet. Vajon Musk célja a klímaváltozás elleni küzdelem, vagy ezzel a megdöbbentő lépésével is pénzt szeretne keresni? Vagy elképzelhető, hogy kölcsönös előnyök révén a végén a win-win elv érvényesül, és mindenki jól jár?

A „supercharger”-ként emlegetett új töltővel néhány perc alatt feltölthető egy autó – így már felveheti a versenyt benzines társaival, ahogy erről az Index is beszámolt. A szabadalmak megnyitásával egyre több elektromos autó lesz az utakon, ezáltal azonban a töltőállomások iránt is nőni fog a kereslet. Így ugyan „kerülőúton”, de mégis a céghez kerül a pénz. A szabadalmak alapvető célja, hogy kizárólagos jogokat biztosítson a feltalálóknak egy adott országban, vagy hamarosan egy adott régióban. A szabadalmi jogot műszaki megoldásokra lehet megszerezni szabadalmi ügyvivők útján. A szabadalmak édestestvére a védjegy, amely inkább piaci versenyeszköznek mondható. A Tesla védjegyről például már egyre többen a mesés elektromos autókra asszociálnak. Akit érdekel a szabadalmak vagy ötletek levédésének világa, bővebben olvashat a témáról Pintz György: Találd fel magad! – avagy a siker szabadalma c. könyvében.

supercharger.jpgForrás: Tesla motors 

Elon Musk tehát épp arról a jogáról mond le, amely pénzt hozhatna neki, azaz a kizárólagos jogról. Vagy mégsem? Lehet egy szabadalmat piacellenőrzési és jótékonykodási célokra egyszerre használni úgy, hogy a szabadalmas sem fizet rá? Musk modelje szerint lehet. Természetesen a licencet azért meg kell kérni a Teslától. A Tesla az együttműködés keretében a továbbfejlesztésekből kérhet viszont-licencet, így akár ingyenes licenccsere is lehet a dologból.

Jelenleg a nagy autógyárak szinte egyáltalán nem foglalkoznak elektromosautó gyártással, mindössze 1%-át teszik ki ezek az autók a teljes gyártásnak. Musk szerint igazi vetélytársai nem a konkurencia elektromos autói, hanem a benzines autók.  Ezért is döntött úgy, hogy „a Tesla senki ellen nem fog szabadalmi pert indítani, aki jóhiszeműen kívánja felhasználni technológiáját." A jóhiszeműség ellenőrzése azért fontos, hogy legyen szabadalom. Ennek költségeit nem akarja megtakarítani, mert azért nem arról van szó, hogy a lovak közé dobja a gyeplőt. Ám a szabadalmak ilyen módon okosan, kölcsönös előnyök révén az emberiség javára is fordíthatók. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Tesla a jövőben is szabadalmaztatja majd technológiai eredményeit, és ezt követően nyilvánítja majd nyílt forrásúnak azokat. A vezérigazgató az esetleges rosszakarókra is gondolt, de alapvetően optimistán látja a jövőt: "Arra az esetre, ha más vállalatok akadályozási szándékkal jegyeznének be szabadalmakat, meg kell, hogy előzzük őket. Sokkal többen fognak elektromos járműveket gyártani, ha szabad az út, mintha el van aknásítva." Aknamezőn ugyanis nehéz autózni. Ezt ismerte fel nálunk a Magyar Szellemi Tulajdonvédelmi Egyesület, amely az európai szabadalmak okozta aknamezőt kívánja mentesíteni. Az egységes EU szabadalmak közelgő beindulásával ugyanis aknamezővé válik az európai, és különösen a magyar fejlesztői piac. Ezen aknamezőn csak szakemberek, speciálisan képzett szabadalmi irodák segítségével lehet átevickélni.

A szabadalmak adta kizárólagos jogokkal lehet élni, lehet visszaélni (ahogy a trollok teszik) és lehet nagyvonalúan remélni, hogy előrébb viszik a környezetvédelmet és a világot. Musk és a Tesla úttörő példát mutattak arra, hogy talán az utóbbi, harmadik út is létezik. Szurkoljunk nekik!


Lengyel Orsolya

 

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadalom.blog.hu/api/trackback/id/tr786304933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spellbinder 2014.06.17. 01:38:18

Kell a fenének a dodzsem. Ami amúgy semmivel sem környezetkímélőbb, mintha 35 évig járok ugyanazzal a benzinessel - akkor meg végképp nem lesz az, ha lesz belőle 500 millió.

dukeekud 2014.06.17. 02:08:45

@spellbinder:
Ez csak hulye duma, egy elektromos auto meg akkor is nagysagrendileg kornyezetbaratabb mint a belsoegesu, ha netan szeneromuben termelnek az aramot.
NINCS zaj, legszennyezes, leguti megbetegedes, globalis felmelegedes, olajhaboru. Tized annyi az uzemeltetesi koltseg, es tobb nagysagrenddel megbizhatobb, uzembiztosabb.
Ha meg nap, szel, geotermikus energiaval toltjuk, akkor tokeletesen kornyezetbarat.

gigabursch 2014.06.17. 08:22:01

Érdekes megközelítés ez a szabadalmi/védejegyi kérdés, bár látszik benne a hosszú távú üzlet, de mégis emberséges megoldásnak tűnik.

Boka1 2014.06.17. 09:04:32

Aki hibrid vagy elektromos autóval jár, az kifejezi azt, hogy a világon ugyanahhoz a népréteghez tartozik. Ez jó érzés. A cégemben 2 hibrid autó is üzemel,szerintem a vevők és a beszállítók bizalmát is növeli. A vezetési komfortja meg 20 évvel van a többi autó előtt. Persze csúnya, mint egy lóharapás, de valamit valamiért.

igazi hős 2014.06.17. 09:18:00

Szerintem egyszerűbb a helyzet és semmi jótékonykodás sincs benne: EM tudja, hogy több, az övénél nagyobb mérnöki és anyagi háttérrel rendelkező cég (Toyota és VW biztosan) is fejleszti a "szent grált", a jelenleginél 5-10-szer nagyobb energiasűrűségű és teljesítményű akkumulátort. Aki először ér célba, az elhúzhat a többiektől. Kivéve ha a Tesla egy licensz keresztszerződés keretében megkapná a jogokat.
Persze ettől függetlenül ez egy win-win szituáció lehet, azaz Musknak bejöhet az a húzása is.

Balt 2014.06.17. 14:36:38

@dukeekud: Kétségtelen, hogy a Tesla S momentán kenterbe ver bármely villany (Uram bocsá': hibrid) hajtású autót, mert - a viszonylag korlátos használhatósága mellett is - olyan mértékben egyesíti a dinamizmust és a kényelmet, hogy a technikatörténet során bármikor csak nagyon kevés hagyományos prémium vagy luxusautó tud egyáltalán "azonos ligába" kerülni vele (és még az árról nem is beszéltünk), ez meg bámulatos eredmény egy kezdő outsider vállalkozástól. De egyelőre kevesek játékszere még "odaát" is.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.11.01. 23:29:59

most adtak at a bömbi i3 -at, szoval ezek a szabadalmak nem eppen sokat ernek...