Szabadalmi blog

Miért tapló a Tinder?

2016. november 08. 18:36 - pintz

Lenyúlták a védjegyet, hogy éjszakai tindérek résmunkaidős szolgáltatást kínáljanak...

tinder-surprise.jpg

Magányos vagy? Tinderezz Te is, csak ne legyél tapló!

A Tinder - taplomata társkereső - olyan mobil szoftveralkalmazás, amely a párkeresést segíti elő. Tinderezés során az esetleges partnereket profiljuk alapján tendereztetjük, tetszik / nem teszik alapon, a felek pedig csak kölcsönös szimpátia esetén kapnak visszajelzést (kivéve úgynevezett "super like" esetén, amiből igen korlátozott mennyiség áll rendelkezésre még azoknak is, akik a pay-to-win megoldások hívei). A szoftver tartózkodási helytől függően segíti a kommunikációt a szó szoros értelmében vett potenciális partnerek között. Az alkalmazást 30 nyelven, 50 millióan használják. A Tinder-randiról közelmúltban írt az Index. A cikkben egy próbavásárló szemüvegén keresztül ismerhetünk meg nemzeti kulisszatitkokat.

bikini-girl.jpgA Tinder egyedülállóságát éppen annak köszönheti egy hagyományos társkereső oldalakkal szemben, hogy a párok csak akkor találnak egymásra - értsd: akkor tudnak egyáltalán kommunikálni -, ha kölcsönösen vonzónak találják egymást.

Az alkalmazást három fiatal start-up vállalkozó hozta létre, először Matchbox néven. Úgy gondolták azonban, hogy ennél jobb nevet kell keressenek. Remélték, hogy sokan gyulladnak szerelemre művük kapcsán. Ezért felcsaptak egy Merriam Webster szótárat, és valami könnyen gyulladó, jól éghető anyagot kerestek. Talán elidőztek a R betűnél is, amikor a Reichstag-hoz értek? Lehet. De ami biztos, a T-nél megtalálták álmaik nevét: a Tindert, amely úgy ég mint a tapló, ami persze nem is csoda, hisz ő a tapló. Arra nem gondoltak, hogy magyarul ennél mélyebb jelentése is van a szónak, de szerencsére a magyarok nem fordítgatják le az alkalmazások nevét, így továbbra is fészbúkolunk arckönyvezés helyett.

Saját vállalkozásunknál azonban legyünk ennél óvatosabbak, mert hülye névvel nem biztos, hogy pár év alatt 50 millió ügyfelünk lesz. Az innovációvédelemhez, névválasztáshoz érdemes elolvasni a "Védjeggyel a csúcsra" c. könyvet, továbbá a nevet érdemes a nevado.hu lapon csekkolni. Ha azt akarjuk, hogy más ne nyúlhassa le nevünket, akkor a vedjegy.com lapon szerezhetünk hasznos tanácsokat, vagy rögtön profi szakemberhez fordulhatunk. Mert abban biztosak lehetünk, hogy ami jó, azt lenyúlják. De még a kevésbé jó nevet is lenyúlják, ha egy sikeres vállalkozás farvizén remélnek piaci előnyöket. Így járt a Tinder is, jóllehet itt most inkább a lenyúló volt tapló, de meg is égette magát. Persze itt most ne szerelemre gyulladásra gondoljunk, hanem vesztes jogi eljárásra.

Nem csak a New York-i Egyezmény, hanem a Tinder is tiltja szexuális szolgáltatások felajánlását. Ezért sem örül a dallasi Tinder cég annak, ha valaki az ő neve alatt kíván e piaci résbe hatolni. Most néhány tapló 15 domaint jegyeztetett be különböző céllal, többek között azzal, hogy éjszakai tindéreknek résmunkaidős szolgáltatást közvetítsenek. A domainek közös jellemzője, hogy a tinder védjeggyel kezdődnek. Azt, hogy a Tinder védett márkanév, bizonyára az amerikai bitorló cégek is tudták, hiszen még az ingyenes magyar névellenőrző, a Névadó is rögtön kidobja a foglaltságot. Így nem meglepő, hogy a Tinder cég rögtön a Szellemi Tulajdon Világszervezetéhez fordult jogorvoslatért. Ez a szervezet meglehetősen drága eljárás keretében hivatott dönteni .com-os és más nemzetközi domainek jogvitás ügyeiben. Ez a nemzetközi vitarendező fórum egyébként magyarok előtt is nyitva áll, ha .com-os nézeteltérésük támad. Az eljárás igénybevételéhez azonban érdemes ahhoz az egy-két profihoz fordulni, aki Budapestről is képes jogi képviselet ellátására. Ha magyar .hu-s domainnel keverednénk hasonló kalamajkába, akkor a magyar Infomediátor döntnöki testülethez lehet fordulni.

law-r-copyright-trademark.jpgA Tinder tehát a WIPO-hoz fordult 12 domain lenyúlása ügyében. Már megkezdődött az eljárás, amikor Tinder további 3 jogosulatlan domain regisztrációt talált, így kérte az eljárás e 3 domainre való kiterjesztését is. A WIPO illetékes döntnöke összevontan döntött a 15 domain tárgyában. A panasz alapján a döntnök először ellenőrizte a védjegyet, és annak használatát. A döntést a Tinder USA védjegye alapján hozta meg. A panaszolt jogsértők nem válaszoltak a WIPO védekezést lehetővé tevő felhívására. Talán nem meglepő így a döntnöki határozat: a domainek delegálása rosszhiszemű volt, mindegyik domaint átruházták a dallasi Tinder cégre. A döntés egyébként nem előzmény nélküli. Pár hónapja egy mexikói úriember (taplóbaszter) próbálta lenyúlni a tinderbuster.com nevet. Az ő rosszhiszeműségének megállapítása sem jelentett nagy bírói, döntnöki kihívást. E domaint is elvették Raimundo Rodrigeztől. Akár a nemzetközi, akár a magyar döntnöki eljárás csupán a domain elvételéről, illetve Panaszos számára való átruházásáról dönt. Ezek a döntnöki eljárások viszonylag gyorsak, de a költségeket minden esetben a Panaszos fizeti. Abban az esetben, ha a védjegyet tartalmazó domaint ténylegesen is használták gazdasági tevékenység körében, például egy weblapon a védjegy áru/szolgáltatás jegyzékéhez hasonló szolgáltatást nyújtottak rajta egy konkrét országban, úgy védjegybitorlási perre és kártérítés követelésére is megnyílik a lehetőség. Feltéve persze, hogy a védjegy az adott országban használt és védett. A védjegybitorlásnak polgári jogi szankciói mellett büntetőjogi következményei is lehetnek. Nem csak a magyar Btk, hanem a Trips-egyezmény miatt sok ország törvényei tartalmaznak büntetőjogi szankciókat. Ezekkel azonban csak szélsőséges esetekben lehet élni.

Azt nem tudjuk még, hogy e friss jogesetekben a Tinder más szankcióval is élt-e. Valószínű, hogy nem. Ettől függetlenül a nagy márkatulajdonosok közös jellemzője, hogy pénzt nem kímélve, zéró toleranciát tanúsítanak a bitorlókkal szemben. Ennek oka az, hogy a bitorlók hígítják védjegyük jó hírnevét. A közvetlen káron túl egy-egy selejtes áru, vagy - jelen esetben törvénybe ütköző szolgáltatás - rossz fényt vet az igazi védjegy jogosultjára, így szekunder károkat is okoz. Nem könnyű persze a hamisítványok, hamis domain bejegyzések, védjegybejegyzések felfedezése. A technika azonban e területen is előrelépést mutat. A www.trademark.eu weblapon a világon elsőként épp egy magyar jogi iroda fejlesztett ki olyan szoftvert, amely valós időben képes a hamis termékek, domainek, védjegyek leleplezésére akár egy eldugott kínai weblapon is.

taplo-telapo.jpgKülönösen a Start-up vállalkozások vannak veszélyben. Ők nem mindig képesek innovációjuk szakszerű védelmére, és sokszor az alapinformációik is hiányosak, hogy mit lehet, és mit kell védeni vállalkozásuk kapcsán. Számukra is jó hír, hogy van már egy fiatal társaság, amely elsősorban a Facebook-on érhető el, és amely Budapesten 1-2 órás önköltséges előadásokat tart a start-up innováció védelmének érdekében. A sart-up-okat egy könyv is segíti találó címmel: Találd fel magad!

Világ start-up-jai! Ne csak egyesüljetek, hanem legyetek résen! Amíg lobbanó szívvel tindereztek, vagy tátott szájjal várjátok a Mikulást, addig tapló télapók próbálják elnyelni szellemi alkotásotok gyümölcsét, kinek mogyoróját. Most a Tinder győzött, holnap Ti fogtok! Reszkessetek taplopók!

További érdekességek az innovációvédelem világából:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadalom.blog.hu/api/trackback/id/tr3611943429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.