Az őrült ötleteiről híres Elon Musk újabb hajmeresztő ötlettel rukkolt elő: cége, a Tesla, megnyitotta szabadalmait a versenytársak előtt, vagyis mától bárki használhatja azokat jóhiszeműen. Musk azonban nem őrült meg, elsőre furcsának tűnő ötletével ő is jól járhat!
Elon Musk új fogalmat vezet be a szabadalmakat illetően: megtalálta a freeware szoftver párját a free patentet. Vajon Musk célja a klímaváltozás elleni küzdelem, vagy ezzel a megdöbbentő lépésével is pénzt szeretne keresni? Vagy elképzelhető, hogy kölcsönös előnyök révén a végén a win-win elv érvényesül, és mindenki jól jár?
A „supercharger”-ként emlegetett új töltővel néhány perc alatt feltölthető egy autó – így már felveheti a versenyt benzines társaival, ahogy erről az Index is beszámolt. A szabadalmak megnyitásával egyre több elektromos autó lesz az utakon, ezáltal azonban a töltőállomások iránt is nőni fog a kereslet. Így ugyan „kerülőúton”, de mégis a céghez kerül a pénz. A szabadalmak alapvető célja, hogy kizárólagos jogokat biztosítson a feltalálóknak egy adott országban, vagy hamarosan egy adott régióban. A szabadalmi jogot műszaki megoldásokra lehet megszerezni szabadalmi ügyvivők útján. A szabadalmak édestestvére a védjegy, amely inkább piaci versenyeszköznek mondható. A Tesla védjegyről például már egyre többen a mesés elektromos autókra asszociálnak. Akit érdekel a szabadalmak vagy ötletek levédésének világa, bővebben olvashat a témáról Pintz György: Találd fel magad! – avagy a siker szabadalma c. könyvében.
Forrás: Tesla motors
Elon Musk tehát épp arról a jogáról mond le, amely pénzt hozhatna neki, azaz a kizárólagos jogról. Vagy mégsem? Lehet egy szabadalmat piacellenőrzési és jótékonykodási célokra egyszerre használni úgy, hogy a szabadalmas sem fizet rá? Musk modelje szerint lehet. Természetesen a licencet azért meg kell kérni a Teslától. A Tesla az együttműködés keretében a továbbfejlesztésekből kérhet viszont-licencet, így akár ingyenes licenccsere is lehet a dologból.
Jelenleg a nagy autógyárak szinte egyáltalán nem foglalkoznak elektromosautó gyártással, mindössze 1%-át teszik ki ezek az autók a teljes gyártásnak. Musk szerint igazi vetélytársai nem a konkurencia elektromos autói, hanem a benzines autók. Ezért is döntött úgy, hogy „a Tesla senki ellen nem fog szabadalmi pert indítani, aki jóhiszeműen kívánja felhasználni technológiáját." A jóhiszeműség ellenőrzése azért fontos, hogy legyen szabadalom. Ennek költségeit nem akarja megtakarítani, mert azért nem arról van szó, hogy a lovak közé dobja a gyeplőt. Ám a szabadalmak ilyen módon okosan, kölcsönös előnyök révén az emberiség javára is fordíthatók. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Tesla a jövőben is szabadalmaztatja majd technológiai eredményeit, és ezt követően nyilvánítja majd nyílt forrásúnak azokat. A vezérigazgató az esetleges rosszakarókra is gondolt, de alapvetően optimistán látja a jövőt: "Arra az esetre, ha más vállalatok akadályozási szándékkal jegyeznének be szabadalmakat, meg kell, hogy előzzük őket. Sokkal többen fognak elektromos járműveket gyártani, ha szabad az út, mintha el van aknásítva." Aknamezőn ugyanis nehéz autózni. Ezt ismerte fel nálunk a Magyar Szellemi Tulajdonvédelmi Egyesület, amely az európai szabadalmak okozta aknamezőt kívánja mentesíteni. Az egységes EU szabadalmak közelgő beindulásával ugyanis aknamezővé válik az európai, és különösen a magyar fejlesztői piac. Ezen aknamezőn csak szakemberek, speciálisan képzett szabadalmi irodák segítségével lehet átevickélni.
A szabadalmak adta kizárólagos jogokkal lehet élni, lehet visszaélni (ahogy a trollok teszik) és lehet nagyvonalúan remélni, hogy előrébb viszik a környezetvédelmet és a világot. Musk és a Tesla úttörő példát mutattak arra, hogy talán az utóbbi, harmadik út is létezik. Szurkoljunk nekik!
Lengyel Orsolya