Nem meglepő, hogy a világ egyik legbefolyásosabb politikusát, Vlagyimir Putyin épségét a legmodernebb védelmi felszerelésekkel és biztonsági intézkedésekkel igyekeznek óvni. Az orosz elnök magyarországi látogatásának apropóján körbenéztünk, hogy az elnöki verdák kapcsán milyen szabadalmaztatott találmányok léteznek világszerte.
A ruszki limó
Az internet világa sose felejt. Ami egyszer oda felkerül, ott is marad; a lelkes netezők pedig előszeretettel gyártanak mémeket a jól sikerült fényképekből. Ezalól Vlagyimir Putyin orosz elnök sem kivétel, akiről a közelmúltban kiváló fotókat lőttek, amint éppen távcsöves puskával a kezében rója a végtelen tajgát, mellette pedig félmeztelenül lovagol.
Nem is kérdés, hogy az orosz elnök imidzse az internetes propagandának köszönhetően már-már kenterbe veri James Bondot, már ami a tökösséget illeti. Úgy tűnik, Putyin kiválóan tud lovagolni, szükség esetén a medvét is megüli, ráadásul motorozni is szeret.
Mégis, az orosz elnök rendhagyó közlekedési eszköze az elnöki limó, ami jelenleg egy Mercedes S-osztály limuzin. Egy ilyen autót persze bárki vásárolhat magának: Putyin verdája rengeteg apróságban különbözik a mezei, fapados, gagyi merdzsótol, amivel bármelyik földi halandó kigördülhet egy Mercedes márkakereskedés kapuján, miután kicsengette az érte járó vacak 24.000.000 forintos indulóárat, extrák nélkül,- ezt az alapárat kerek 3 perc alatt sikerült 80.000.000 forint felé tornásznom, és még mindig ugyanarról az autóról van szó.
Hogy miben más az orosz elnök verdája egy sima S-osztálynál? Nos, az egyik ilyen apróság az elektronikus szabályzórendszerek pontos és harmonikus összehangoltsága. Az ESP és az ABS rendszerek szinte minden modern autó alapfelszereltségében ott figyelnek, de jelen esetben jóval többről van szó: a minden földi jóval (automata tűzoltó berendezés, NATO-szintű páncélozás, extra hidraulikák stb.) megpakolt limuzin súlya könnyedén meghaladhatja a 4 tonnát, ezért a Mercedes S600 Pullman Guard-ban ezeket a rendszereket is újraprogramozták.
A legnagyobb gondot a többlettömeg okozza. Ahhoz, hogy az elnöki limuzin a széria-kivitellel megegyező menettulajdonságokat produkáljon, az autó komplett futóművét is optimalizálniuk kellett a gyáriaknak.
A kocsi legizgalmasabb részletét a páncélozás jelenti. Putyin autóját az elérhető legmagasabb szintű védelemmel ruházták fel, így a járgány a VR6/VR7 védelmi kategóriába tartozik. A gyári páncélozás ellenáll a katonai fegyverek lövedékeinek, a revolvergolyóknak, a kézigránátoknak és a robbanóanyagok repeszeinek. A páncélzat kialakításánál a legfontosabb szempontok az összefüggőség és az áthatolhatatlanság voltak. Természetesen a kerekek sem képezhetik a guruló páncélszekrény gyengepontját: a PAX defekttűrő-rendszer gondoskodik arról, hogy a limuzin akár 80 km/óra sebességgel is huzamosabb távolságot tudjon megtenni, miután defektet kapott, vagy kilőtték a kereket.
Ez már a 2015-ös modell, Putyin még az előzőt használja.
A hollywoodi akciófilmek gyakori és közkedvelt jelenete, az üzemanyagtartályban keletkező robbanás által cafatokra szaggatott autóroncsok szanaszét repülése egy tüzes orkán közepette,- soha nem fog bekövetkezni a Pullman esetében. A Mercedes ezt úgy akadályozza meg, hogy kifejlesztett egy különleges szövetből és elasztomerből álló külső borítást, amely a limuzin üzemanyagtartályát burkolja be. Ha véletlenül egy lövedék vagy repesz ütne lyukat a tartályon, ez a speciális borítás eltömíti a lyukat.
A NATO-szintű páncélzat egyik legkényesebb pontjai az ajtók. A Pullmann ajtói egyenként 150 kilogrammot nyomnak: mozgatásukhoz speciális hidraulika szükséges. A rettenetes tömeget az öt centiméter vastag golyóálló ablaküvegek és a vastag páncélzat indokolják.
Ezek a paraméterek természetesen a gyári Mercedes S600 Pullman Guard-ra jellemzőek, az orosz elnök autója minden valószínűség szerint jóval felszereltebb ennél. Vlagyimir Putyin limuzinja egy guruló páncélszekrény, a modern irodák minden luxusával felszerelve, egy parancsnoki híd minden szükséges technológiai kellékével együtt.
Az amcsi szörnyeteg
Mi az: 63 liter gázolajat fogyaszt százon, a súlya 8 tonna, körülbelül 400 millió forintba kerül, 15 másodperc alatt van százon, három különböző GM-modell van belegyúrva és mégis egy Cadillac emblémáját hordozza büszkén?
Ez bizony az Amerikai Egyesült Államok elnökének a limuzinja. A kocsi találó módon a „Beast” becenevet viseli, amit magyarra fordítva szörnyetegnek vagy vadállatnak hangzana, de véleményem szerint a „Dög” kifejezés a legmegfelelőbb, tekintve a verda méretét és masszívságát.
Az arányok mindent elárulnak az autó böhöm méreteiről.
Ha azt írom, hogy Obama elnök autója durván páncélozott, még mindig a közelében sem járnék az igazságnak. A helyzet az, hogy a Dög ajtói ugyanolyan nehezek, mint egy Boeing 757-es repülőé. A kajütszerű ablakokat ötrétegű borítás védi a lövedékektől, az ajtókat pedig itt is hidraulika mozgatja.
Az amerikai limuzin defekttűrő képessége hasonlít orosz kollégájáéhoz, a különbség csupán annyi, hogy itt speciális kevlár-ötvözet gondoskodik az autó továbbá gördülékenységéről, míg az orosz elnöki limuzin esetében a gumiabroncs mechanikusan is rögzítve van a keréktárcsára.
A Szörnyeteg karosszériáján belül olyan extrák találhatóak, mint a shotgun-okkal teli fegyverrekesz, oxigén-maszkok, rakétavetők, tűzoltó rendszer és multimédiás központ.
Persze mit sem ér az egész, ha az autó már egy ír nagykövetség udvarán mozgásképtelenné válik.
Az Egyesült Államok büszke népe nemcsak a redneck-fesztiválok számában, hanem a páncélozott autókkal kapcsolatos szabadalmak terén is az élen jár. Érdekes tervrajzok tekinthetőek meg egy 1969-es szabadalmon, amely egy páncélozott terepjáróra vonatkozik, felszerelhető géppuskatoronnyal a tetején.
A golyóálló üveg találmánya sem újdonság: a páncélozott járművek ablakainál és szélvédőinél használt golyóálló üveg, illetve az ehhez szükséges, megfelelő strapabíróságú felfüggesztések és rögzítések már 1977-ben szabadalmat nyertek az USA-ban.
A szabadalmak lényege, hogy kizárólagos jogot adnak a feltalálónak, illetve annak, akinek az licencet engedményezett. Egy szabadalmat érdemes márkanévvel, védjeggyel is ellátni, mert az a legjobb piaci versenyeszköz. Ha sikerült feltalálnod a „Dög”-nél is komolyabb páncélozott limuzint megépítéséhez szükséges, új technológiát, akkor szabadalmi ügyvivők tudnak rá kizárólagos jogot szerezni. Új találmányodat feltétlen jelentsd be Magyarországon is, mert 2014-ben 50 éves mélypontra zuhant a magyar szabadalmi bejelentések száma. Szegény SZTNH elnök a tavalyi 7 %-os csökkenést még „megduplázódásnak” el tudta sütni, a 2014-es további kb. 10 %-os csökkenést már nehéz lesz sikerként tálalnia. Amúgy a világátlag szintén 10 %, csak a növekedés irányában.
Hederics Viktor
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda
www.szabadalmi.hu