Az Európai Bíróság 2016. 11. 10-én hozta meg szakmailag előrelátható döntését: az Európai Védjegyhivatalnak (EUIPO) törölnie kell a Rubik kocka térbeli védjegyét. Az Európai Bíróság korábban már a LEGO kezére is ráütött, amikor lejárt szabadalmát gyakorlatilag le nem járó térbeli védjeggyel szerette volna „meghosszabbítani”. A LEGO ügyről blogunk már részletesen beszámolt, sőt a Találd fel magad! c. könyv a múlt évszázad pozitív értelmű lenyúlásaként elemezte a LEGO sikertörténetét.
A könyvből vett képen a szerző nyomozásának eredményeként látható, hogy az angol Harry Fisher 10 évvel korábban szabadalmaztatta a később Lego névre keresztelt kockát, csak nem védte le Dániában (csupán Angliában és Svájcban). Így a Lego teljesen szabályosan vitte sikerre, sőt a továbbfejlesztését már maga is szabadalmaztatta.
A védjegy a legfontosabb piaci versenyeszköz, árujelző, ez teremt kapcsolatot a fogyasztó tudatában a gyártó és a termék között. A Coca Cola névről például egyértelműen mindenkinek a hideg, barna, szénsavas üdítőital jut eszébe. A védjegyek nincsenek szóra, vagy logóra korlátozva, lehetnek térbeliek is, mint például a kólás üveg. A csapott vállú üveget látva ugyanaz a folyadék jut eszünkbe, mint a Coca Cola név hallatán. Ez például egy szabályos térbeli védjegy.
Védjegyként azonban nem funkcionálhat olyan tárgy, amely csupán a műszaki rendeltetés következménye.
Rubik angol cége a Seven Towns Ltd. is a Lego térbeli védjegy receptjét követte: a lejárt, pontosabban a be sem jelentett szabadalmaik helyett próbálták térbeli védjegyként a kocka külső alakját megvédeni. Az, hogy a Rubik kocka gyakorlatilag be sem lett külföldre jelentve szabadalmaztatásra, blogunk már korábban megírta „Hogyan védhette a világ egyik legjobb találmányát a világ egyik leggyengébb szabadalma?” címmel. A kocka külalakjának kisajátítási törekvése már csak azért sem volt etikus, mert Rubik előtt már feltaláltak pont ilyen alakú játékkockát. Rubik találmánya valójában a kocka belsejére vonatkozott, azaz hogyan lehet a kockát több irányban úgy elforgatni, hogy az ne essen szét.
A LEGO ügy után a RUBIK döntés szakmailag következetes az Európai Bíróság részéről. A Rubik kocka sajátos nemzeti jelkép is egyben, a magyar innováció és találékonyság jelképe. A Seven Toys Ltd. képviselője eddig felszólítást küldött olyanoknak is, akik weblapjukra tették ki a Rubik kockát, mint a magyar innováció jelképét. E döntés nyomán a jövőben nem egy angol cég fogja megmondani, hogy ki lehet büszke a magyar Rubik kockára.
A döntés csak az európai védjegyre vonatkozik, és nem kötelező erejű egy későbbi magyar eljárásra. Azonban ezután bárki indíthat védjegytörlési eljárást a magyar térbeli védjegy ellen, megjósolható, hogy a magyar bíróság az európai joggyakorlatot fogja követni.
További érdekességek az innovációvédelem világából:
- Miért tapló a Tinder?
- Tízmilliók siratnak egy feltalálót
- Miért fontos a startupoknak, hogy ki találta fel a telefont?
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda
www.szabadalmi.hu