Az emberek többsége nem tudja, mi az a szabadalom, mit csinál egy szabadalmi ügyvivő. Sokszor elfelejtenek annak is utánajárni, mik a szükséges lépések egy cégnév, logó megszületése után, esetleg a találmányuk piacra dobása előtt.
Ezeknek egyébként mind könnyedén utánajárhat e weboldalon, vagy olvassa végig ezt a könyvet, biztos nem maradnak utána kérdései. Személyre szabott stratégiát is javasolunk tanácsadás során érdeklődő ügyfeleknek.
Folytassuk azonban egy érdekes példával:
Az amerikai Sprint cég is elfelejthetett egy fontos iparjogvédelmi bejelentést megtenni, használni viszont használták más levédett találmányát, jelen esetben a Comcast cég egyik híradással kapcsolatos, szabadalmaztatott megoldását. Bár a tényeken nem változtat, de a Sprint még mindig tagadja, hogy bitorolt volna. Az amerikai bíróság 7,5 millió dollár kártérítésre ítélte a Sprintet, ami majdnem 2 milliárd forintnak megfelelő összeg. A Comcast nem kis összegekkel gurigázik, nemrég 16,7 milliárd dollárt adott ki az NBC Universal Studios megvételéért.
A Sprint és a Comcast is igen jó nevű cég, ez azonban nem jelent előnyt szabadalmi bitorlási perek esetén.
A jó hírnév csak védjegyeknél lehet előnyös, teszek is egy gyors kitérőt erre, hiszen rendkívül érdekes. „A jó hírnevű védjegyek pedig nemcsak azokkal az árukkal vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban védenek, amelyek tekintetében lajstromozásra kerültek, hanem bizonyos feltételek teljesülése esetén gyakorlatilag az áruk és szolgáltatások teljes körére oltalmat nyújtanak, jogosultjaik pedig megakadályozhatják, hogy bárki az ő nevüket vagy logójukat használja.” -olvashatjuk a „Védjeggyel a csúcsra!” című könyvben. Feltétel azért, hogy a védjegyigénylő a védjegyjogosult jó hírnevét ki akarja használni. Nem létezhet Coca-Cola néven autógyártó cég, vagy Adidas cukrászda sem.
Ellenben léteznek olyan márkák, melyek nem egy céget fednek le. A Teva védjegyről valakinek a gyógyszercég, valakinek a szandál fog előbb eszébe jutni. Mindkét Teva nevű cég érvényes oltalommal rendelkezhet ugyanarra a névre, hiszen egymásnak nem versenytársai.
Férfiaknak és nőknek valószínűleg nem ugyanaz fog eszükbe jutni a Triumph szóról. Itt is két elég híres márkáról beszélünk, amiknek teljesen más a profiljuk.
Ugyanígy létezik Magnum néven jégkrém, de kézszárító eszközöket gyártó cég is. Számos ilyen példát lehet még említeni. Ám ha egy cég jó hírnevű lett (itt a tényleg világhírű márkákra gondoljunk), akkor nem megengedhető azonos néven bármilyen más területen működő cégnek védjegyet adni.
A Comcast, Amerika legnagyobb kábeltelevíziós cége eredetileg 16,5 millió dollárt követelt a bitorlásért. Azért kérhetett ekkora összeget, mert három szabadalmukat is jogtalanul használták. Az eredeti szabadalmi dokumentumokat itt lehet megtekinteni:
Az ügy 2012-ben kezdődött. A magyar viszonylatokhoz képest tehát elég hamar végső döntés született, érdemes Amerikában szabadalmaztatni, hiszen a szabadalmak megadása is gyorsabb a tengerentúlon. Jó magyar találmányoknál is gyakori, hogy Amerikában is beadjuk, szerencsére külföldi partnerkapcsolatainknak köszönhetően ebben is hatékonyan tudjuk segíteni a magyar feltalálókat.
Ilyen esetek, ha nem is ilyen volumenű összegekkel, de naponta történnek. Bizton állíthatjuk, hogy nincs más megoldás, csak a megfelelő jogi védelem és a szabadalmaztatás. Persze történhetnek apró malőrök, főleg kedves hazánkban, ahol a szabadalmi hivatal elnöke nem végzi rendesen a dolgát. Ha lemaradt volna erről a sztoriról, itt és itt bepótolhatja.