Anglia első közösségi média generálta védjegye egy sajtüzemé lett. A Wyke Farms esetében a Twitter és a Facebook bizonyult a legjobb marketingnek.
Somerset megye Bristol központtal a Glastonbury zenei fesztivál, a Portishead banda, John Cleese, Arthur C.Clarke, Jenson Button, Jeffrey Archer és Henry Fielding hazája. Itt készít 1861 óta sajtot a Wyke Farms.
„Önálló vállalkozás vagyunk – mondja a cég igazgatója, Rich Clothier, - mindennapos küzdelmet folytatunk a nagyüzemekkel mint Dávid Góliáttal. A közösségi média az egyetlen eszközünk, hogy ne mossanak le bennünket a pályáról. A közösségi média lehet az a kő, amely segít legyőzni Góliátot.”
A cég 4 éve indította heti, online versenyét, a Free Cheese Friday-t (ingyen sajt pénteken). A Facebook oldalukon és a Twitteren zajló megmérettetésnek több mint 47.000 követője van minden héten. Összességében 25.000 a száma azoknak, akik minden hónapban tevékenyen részt vesznek a versenyben, hogy jutalomként nyerjenek a cég érlelte cseddar sajtjából. „Fantasztikus örömmel figyeltük, ahogy a versenyünk résztvevői gombamódra szaporodnak. Csodálatos eszköz a közösségi média arra, hogy közvetlen kapcsolatot ápoljunk ügyfeleinkkel, megosszuk velük új ötleteinket és híreinket, és még azonnali visszajelzést is kapjunk” – lelkesedett az igazgató.
Pár szót a védjegyekről
A védjegyek persze nem Mohamed koporsójaként lebegnek, hanem meghatározott árukhoz, szolgáltatásokhoz kötődnek. Fontos e terület szakszerű körülhatárolása, mert ez dönti el, hogy mire vonatkozik oltalmunk. További érdekességek és minden, amit a védjegyről tudni érdemes, megtalálható a „Védjeggyel a csúcsra!”c. kötetben. A Wyke Farms védjegye a 29. osztályban „sajt, és tejtermékek” meghatározásra vonatkozik. (Nizzai Osztályozás)
Mára persze nem egy tipikus családi üzem a somerseti: 205 alkalmazottal 14.000 tonna sajtot gyártanak évente. Angliában ezzel az eredménnyel a legnagyobbak között tanyáznak, és már francia rajongók is várják a sajtot a Csatornán túlról. A termékskála 350! különféle fajtájú és csomagolású tejtermékre bővült.
A szabadalmi hivatal is rákapott
Wyke Farms az első olyan védjegy, amelyik regisztrációját a közösségi médiában nyert népszerűségének köszönheti. Az Angol Szabadalmi Hivatal úgy indokolta a döntést, hogy a cég által szervezett verseny rendelkezik a védjegyhez szükséges megkülönböztető képességgel, és évek óta használják a #Free Cheese Friday-t.
„Ez a regisztráció megerősíti azt a meggyőződésünket, hogy a közösségi médiakampányok népszerűsége és kreativitása önmagában eleget tesz a megkülönböztethetőségnek és az erős asszociációs képességnek” , nyilatkozta Mark Armitage, védjegyszakértő, a szellemi tulajdon jogával foglalkozó Withers & Rogers jogi irodánál. „Marketingeseknek és márkatulajdonosoknak felül kell vizsgálniuk eddigi munkájukat ennek a döntésnek a fényében – folytatta, és minden olyan kifejezést is le kell védetniük, amelyben kereskedelmi potenciál rejtőzhet. Mindenképpen forduljunk profi szabadalmi és védjegy irodához. Aki ezt nem lépi meg, az szabad rablást enged a csalóknak, másolóknak. Arra is ügyeljen, nehogy egy copycat weboldalon kössön ki (magukat hivatalos honlapoknak kiadó - pl. okmány iroda -, közben pedig csak a megtévesztett ügyfelek pénzére hajtó oldalak). Ilyen oldalak még kormányzati szinten is megtalálhatóak, bár - valószínűleg elrettentésül - idén júliusban angol kommandósok számoltak fel 4 copcat oldalt működtető vállalkozást./mint amilyen a képen is látható/
A Wyke Farmstól egyébként nem áll távol a szokatlan és meglepő eladási taktika. John Clothier, a tulaj az ősi Shepton városka Tescójában (cca. 5 km-re Glastonburytől) énekelve adja elő a cég legújabb sajtreklámját.
Viola Zoltán
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda Kft
http://szabadalmi.hu/elerhetosegunk/