Nem mutatható be Tomorrowland címen a Disney legújabb filmje a Benelux államokban, mert az sértené a legendás belga goafesztivál védjegyét.
Az idén májusban George Clooney és Hugh Laurie főszereplésével mozikba kerülő filmet így a Benelux államokban más néven kell majd bemutatni - az új névről azonban egyelőre nincsenek információk.
A fesztivál már a kezdetektől, 2005 óta rendezik védjeggyel Belgiumban, és mára igazi megaeseménnyé nőtte ki magát évente 180 000 látogatóval és olyan fellépőkkel, mint a Swedish House Maffia, a Pendulum, a Fatboy Slim és David Guetta. A rendezvény az elmúlt három évben sorra lett első az International Dance Music Awards díj Best Music Event kategóriájában.
Forrás: Breathe Sunshine
Debby Wilsmen, a fesztivál szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a Disney film címéről sokan azt hitték, hogy ez a fesztiválról szóló dokumentumfilm lesz.
A Disney egyelőre nem kommentálta a hírt.
Forrás: Comic Book Movie
Ami az ügy kapcsán mindenféleképpen tanulságos az, hogy a fesztivál üzleti stratégiai szempontból mintaszerűen járt el. Egyrészt már a márka indításánál kizárólagos jogokat biztosító védjegyoltalmat szereztek a Benelux államokban. (A három kis államban egyetlen eljárással egységes védjegyoltalom szerezhető hasonlóan az európai közösségi védjegyhez, mely viszont 28 országban véd.) Egy jó hírű brand esetében különösen fontos a hatékony védjegyfigyelés, illetve védjegybitorlás elleni fellépés.
A Disney jogászait viszont semmiféleképpen sem tünteti fel jó színben az, hogy a film forgatása előtt nem végeztek alapos védjegykutatást, megelőzve a hasonló fiaskókat. Amiatt, hogy a Benelux államokban nem ezen a néven mutatják be a filmet, dollármilliós nagyságrendű veszteséget termeltek ki.
Ehhez hasonló érdekes történeteket és életből vett példákat olvashatunk Pintz György: Védjeggyel a csúcsra! című könyvében, mely a versenyszférában dolgozó ügyvezetők, marketingesek és jogászok számára ad sok hasznos tippet a névadásról és ehhez kapcsolódó domain megszerzésének folyamatáról, a bitorlás elleni hatékony fellépésről és a brand management fáradságos, ám gyümölcsöző folyamatáról.
Csirik Márton
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda
www.szabadalmi.hu