A GNOME egy széles körben elterjedt, nyílt forráskódú, Linux gépekre kialakított desktop környezet. Emellett viszont a Groupon új, sajátkészítésű proprietary POS operációs rendszerének a neve is. A kettő szellemisége nem is állhatna távolabb egymástól, és tekintve hogy előbbi már majdhogynem egy évtizede regisztrálta a GNOME védjegyet szoftverére, a márkát jegyző alapítvány érthető módon zabos.
Forrás: GNOME Foundation
„Szinte teljességgel hihetetlen számunkra, hogy a 2,5 milliárd dolláros éves bevétellel rendelkező Groupon jogi csapata és alkalmazottai ne hallottak volna a GNOME projektről, hogy ne botlottak volna védjegyünkbe egy teljesen átlagos Google-keresésnél, vagy hogy ne találták volna meg a honlapunkat.” – írja az alapítvány nyílt levelében. Azt kérték a Groupontól, hogy változtassa meg szoftvere nevét – ez azonban nem hatotta meg túlságosan a vállalatóriást, ami nemrégiben épphogy 28 új védjegybejelentést tett Gnome névvel.
A védjegyportál szerint „a védjegyoltalom kizárólagos jogokat ad a védjegy jogosultjának (tulajdonosának). Aki ezeket a kizárólagos jogokat megsérti, védjegybitorlást követ el. A védjegyjogosult bárkivel szemben felléphet, aki engedélye nélkül gazdasági tevékenység körében használ olyan megjelölést, amelyet a fogyasztók a védjeggyel összetéveszthetnek a megjelölés és a védjegy azonossága vagy hasonlósága, valamint az érintett áruk, illetve szolgáltatások azonossága vagy hasonlósága miatt. Közismert, jó hírnevű védjegyet fokozott, az árujegyzéken túlmutató védelem illeti.”
Van miért harcolni, de nincs elég pénz
A GNOME alapítvány ezután adománygyűjtésbe kezdett. Elmondásuk szerint 80,000 dollárra lett volna szükségük ahhoz, hogy felvegyék a harcot a Grouponnal és felszólaljanak legalább az első 10 bejelentéssel szemben. Ehhez pedig a velük együtt érző emberek segítségét kérték. Az első vélemények még arról szóltak, hogy ha az alapítvány felszólalásai nem is lennének sikeresek, azért az biztos, hogy az ügy hoz pár „dislike”-ot a Grouponnak.
Forrás: OMG Ubuntu
Valami mégiscsak megmozdult
A Groupon először még csak azt jelentette be, hogy rendezi a vitát, mielőtt az tovább eszkalálódna:
„A Groupon mindig is támogatta a nyílt forráskódú közösségeket - több fejlesztőnk is részese hasonló projekteknek. Már hónapok óta tárgyalunk az alapítvánnyal annak érdekében, hogy közös nevezőre jussunk. Mi továbbra is készek vagyunk a párbeszéd folytatására – melyek során még a brand váltás kérdése is terítékre került. A nyílt forráskódú közösséggel ápolt jó viszonyunk fontosabb egy terméknévnél. Ha nem születik olyan megoldás, mely mindkettőnk számára elfogadható lenne, örömmel nézünk más név után.”
A vállalat ezek után meg is erősítette, hogy visszavonja függőben lévő védjegybejelentéseit és termékének egy új nevet keres.
Az ügyet nagy figyelem övezte a közösségi oldalakon is
A legszentimentálisabbak még azt is hihetnék, hogy a Groupon jó baráti együttérzésből jutott el idáig – ám valószínűbbnek tűnik az a magyarázat, hogy túlságosan is sokan nézték rossz szemmel a vállalat etikátlan lépését, s a teljes marketingkatasztrófát nem súlyosbítandó, inkább belementek a névváltásba.
Nem mellékes, hogy valószínűleg a vállalat jogászai is belátták: a bejegyzett védjeggyel szemben nincs esélyük fölvenni a harcot.
Hiszen „a védjegyoltalom alapján a védjegyjogosult bárkivel szemben felléphet, aki engedélye nélkül, gazdasági tevékenység körében használ a védjeggyel azonos vagy azzal összetéveszthető megjelölést olyan árukkal és szolgáltatásokkal kapcsolatban, amelyek azonosak vagy hasonlóak a védjegy árujegyzékében szereplőkkel.” – olvashatjuk a szabadalmi.hu-n.
Akármi is húzódjon meg a védjegyváltás háttérben, a GNOME alapítvány ujjongó nyilatkozatát az alábbiakban olvashatja:
„Probléma megoldva! Köszönjük a támogatást! A kampányunkkal kapcsolatos visszajelzések elképesztőek voltak, 5622 személy összesen 102.608,76 dollárt juttatott el hozzánk, hogy megvédhessük védjegyünket. A kampány hatására a Groupon 28 védjegybejelentésének feladása mellett döntött és új nevet keres termékének. Mindez nem sikerült volna a ti segítségetek nélkül!
A GNOME teljesen elérzékenyült az ügy támogatottsága láttán, és alig várjuk, hogy a pénzt a GNOME jobbá tételére fordítsuk. Izgatottan várjuk, hogy bejelentsünk nektek minden újdonságot, amit e pénz segítségével tudunk létrehozni.”
Ajánlott irodalom a témában Pintz György: Védjeggyel a csúcsra című könyve.
Pintz és Társai
Szabadalmi, Védjegy és Jogi Iroda
www.szabadalmi.hu